Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2010

"Λίβανος":εικόνες πολέμου μέσα από ένα τανκ

Μία ταινία για τον πολέμο. Και θα μου πείτε τόσες ταινίες υπάρχουν που δείχνουν πολέμους και σκηνές πολεμικής δράσης.Κι όμως αυτή η ταινία είναι διαχρονική. Ο τίτλος της ταινίας μπορεί να παραπλανεί, γιατί δεν είναι μια ταινία για τον πόλεμο του Λιβάνου,ούτε ιστορικά στοιχεία έχει ούτε δείχνει συγκεκριμένα γεγονότα. Είναι μια ταινία που μιλά για το παράλογο του πολέμου. Δεν εστιάζει ούτε σε ιστορικές ούτε σε πολιτικές πλευρές του πολέμου, αλλά μας κάνει να ζήσουμε μαζί με το πλήρωμα του τανκ,μέσα στο οποίο εξελίσσεται η ταινία, την αγωνία που νιώθουν αυτοί οι άνθρωποι μέσα σε ένα τανκ με περιορισμένη την αντίληψη που έχουν για τον έξω κόσμο. Αυτή την κλειστοφοβία και την αγωνία εισπράττει και ο θεατής όταν βλέπει την ταινία. Νιώθει σαν το πέμπτο μέλος του πληρώματος, ζει και ο ίδιος μέσα στο τανκ και στριμώχνεται μαζί με αυτούς με μόνο παράθυρο στον έξω κόσμο το περισκόπιο του τανκ. Ο φόβος κυριαρχεί και η τρέλα δεν αργεί να έρθει μέσα στον παρανοικό κόσμο ενός πολέμου όπου εσύ καλείσαι να επιβίωσεις μέσα από το θάνατο του άλλου. Καλείσαι να πάρεις αποφάσεις που στοιχίζουν ανθρώπινες ζωές και στοιχειώνουν για πάντα το μυαλό σου. Το βλέμμα ενός τρομοκρατημένου παιδιού, το επικριτικό ύφος ενός γέροντα, η ωδύνη ενός ακρωτηριαμένου γέρου αγρότη, ο σπαραγμός μιάς μάνας που χάνει το παιδί της. Όλα αυτά "ντύνουν" το σκηνικό ενός πεδίου μάχης, για το οποίο είμαστε υπεύθυνοι όλοι εμείς που βρισκόμαστε μέσα στο τανκ. Μέσα σε ένα τανκ που σπέρνει τον τρόμο και τη φρίκη, όχι μόνο στους άλλους άλλα και στο ίδιο το πλήρωμά του. Ένας οδηγός που το μόνο που θέλει είναι να μάθουν οι γονείς του ότι είναι καλά και να γυρίσει κάποια στιγμή σε αυτούς, ένας γεμιστής που απολύεται σε 2 εβδομάδες, ο διοικητής του τανκ που φθάνει στα όρια της τρέλας και ένας πυροβολητής που διστάζει να πατήσει τη σκανδάλη και στη συνέχεια και ένα αιχμάλωτος πολέμου. Αυτοί είναι συνταξιδιώτες του θεατή, τους οποίους γνωρίζει και μοιράζεται τα συναισθήματά τους μέσα σε ένα τανκ, όπου ο παραμικρός θόρυβος σε κάνει να τινάζεσαι από το κάθισμά σου. Ακόμη υπάρχει και ένα πρόσωπο που είναι ο συνδετικός κρίκος με τον έξω κόσμο, ο ταγματάρχης,που εισβάλει μέσα στο τανκ και δίνει διαταγές μέσω του ασυρμάτου. Μέσα από αυτά τα πρόσωπα και τα συναισθήματά τους, ο σκηνοθέτης προσπαθεί να δείξει το φόβο που κυριαρχεί μέσα σε ένα παρανοικά βίαιο κόσμο, όπου οι ήρωες δεν έχουν πολλές επιλογές...η επιβίωση αποδεικνύεται η μόνη επιλογή.
Στην ουσία είναι μια ταινία αυτοβιογραφική, καθώς ο σκηνοθέτης της, ο ισραηλινός Σάμουελ Μάοζ, υπήρξε πυροβολητής σε τανκ στο πόλεμο του 1982 και χρειάστηκε να περάσουν 25 χρόνια για να μπορέσει να ξεπεράσει αυτές τις τραυματικές του εμπειρίες και να δημιουργήσει τον "Λίβανο". Όπως αναφέρει και ο ίδιος, όσα χρόνια και να περάσουν η ανάμνηση θα μείνει για πάντα χαραγμένη στις ψυχές όσων πολέμησαν και γύρισαν ζωντανοί από τον πόλεμο αυτό.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, η ταινία κέρδισε τον Χρυσό Λέοντα, το ανώτατο βραβείο του κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας και όχι άδικα όπως αποδείχθηκε. Μια ταινία περιεκτική με μια αλήθεια που τρομάζει και συγκινεί.

14 σχόλια:

navarino-s είπε...

Κοίτα σύμπτωση! Χθές βράδυ μου μιλούσε γι' αυτή την ταινία ένας φίλος μου σκηνοθέτης και μου έλεγε ότι ταινία για σεμινάριο! Θα τη δώ σίγουρα!

ΥΓ: Να μη χάνεσαι γράφεις καλά κείμενα!

3-point είπε...

KAI NAI EΠΕΣΤΡΕΨΕ!

lagarto είπε...

τι κάνεις ναβαρίνο μου??
πάντα πρώτος πρώτος μου κάνεις σχόλιο και χαίρομαι πολυ:)
είδες τα μεγάλα πνεύματα συναντιούνται!χαχα!
εγώ έλεγα οτι θα την είχες δει σίγουρα!έπεσα έξω όμως!
να πας να την δεις!είναι καταπληκτική ταινία!και αφού στο λέει και ο φίλος σου ο σκηνοθέτης ένας λόγος παραπάνω!
πάντως να πας να προλάβεις να τη δεις στον κινηματογράφο για να τη βιώσεις όπως κι εγώ...
κι ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια!

lagarto είπε...

και να επέστρεψα!κι ελπίζω να μην εξαφανιστώ πάλι!
η lagarto αναστήθηκε!χαχαχα

Unknown είπε...

καλωσηρθες!θα την τσεκαρω και γω με τη σειρα μου!σε περιμενω και στο μπλογκ μου!τα λεμε!

μ είπε...

Είχα ακούσει για αυτήν, αλλά την ξέχασα μετά.Μπαίνει στη λίστα λοιπόν.

καλησπέρα :)

lagarto είπε...

@mrarvylas:λόγω εξεταστικής δεν μπαίνω συχνά, αλλά θα σε επισκεφθώ σύντομα!

@Μάνος:καλως όρισες και στο δικό μου blog!το θέμα είναι να μην είναι πολύ μεγάλη αυτή η λίστα όπως είναι η δική μου!χαχα!
καλά να περνάς:)

ELvA είπε...

Φιλε @lagarto

Τετοιες ταινιες πρεπει να προβαλλονται συχνα, ωστε να μη ξεχναμε. Αν θελεις ριξε μια ματια και σ ενα δικο μου ποστ σχετικα με το θεμα πολεμος απο αλλη, ομως, οπτικη γωνια!

Καλη σου μερα! :)

the monkeys είπε...

ooo lagartaki anesth8h!!:P:P
wraio keimeno!!8a thnexw uposph mu thn tainia n thn dw giati ex akousei polu kala logia.

the monkeys είπε...

Ρε συ lagartaki και εγώ την είχα ακούσει αυτήν την ταινία, αλλά δεν είμαι σίγουρη ότι θέλω να την δω, γιατί είχα καταλάβει από τα σχόλια και τις κριτικές ότι πρόκειται λίγο για ταινία με ωμές σκηνές βίας. Πφφ παρόλα αυτά για πόλεμο πρόκειται, αλλά δεν μπορώ τρομάζω :$. Θα προσπαθήσω πάντως αν έχω χρόο αργότερα να το δω. Welcome back.

Υ.Γ. Ακόμη περιμένω το post για τα συμφέροντα της πράσινης ανάπτυξης. :)

Ανώνυμος είπε...

Εχω ακουσει για αυτήν την ταινία και το νιωθω ότι πρέπει να είναι καλή, την ψάχνω για να την δω... Παρά την πολιτική κατάσταση και την γραμμή του Ισραήλ, οι καλυτέχνες του μας έχουν δώσει καλές αντιπολεμικές ταινίες και μία άλλη άποψη για την ζωή...

Θα την δω και τα λέμε...

lagarto είπε...

@elva:καλως όρισες και στο δικό μου blog:)
πολύ ενδιαφέρουσα η ανάρτησή σου, δεν την είχα δει.δυστυχώς εκεί ποντάρουν αυτοί που θέλουν τους πολέμους και τον στρατό!στα λεφτά!πραγματικά είναι τρελό αυτό το πράγμα αμά το σκεφτείς αλλά πλέον έτσι όπως έχουμε γίνει δεν με εκπλήσσει!ξέρω πολλούς που έχουν πάει στο στρατό για τα λεφτά!αυτό συμβαίνει και με την αστυνομία εδώ στην Ελλάδα. είναι θλιβερό όλο αυτό, αλλά αμα σκεφτούμε και συνθήκες κάτω από τις οποίες ζούμε δεν είναι και δύσκολο κάποιος να ξεφύγει...
ενας πολέμος σκοτώνει τόσο τους ανθρώπους όσο και τις συνειδήσεις...μάλλον πρώτα τις δεύτερες, οπότε μετά το κάνεις χωρίς αναστολές...

lagarto είπε...

@monkey1: ω ναι ξύπνησα από τη χειμερία νάρκη!
να τη δεις!εδώ με έκανε εμένα να γράψω στο blog!σκέψου πόση δύναμη έχει!χαχαχα

@monkey2:ε ναι εντάξει ταινία για πόλεμο είναι, λογικό! είναι βαριά αλλά θα σε αποζημειώσει!
μόλις τελειώσει η εξεταστική θα το γράψω!θέλω να κάνω την έρευνά μου πρώτα!;)

lagarto είπε...

@οδοιπόρο:καλώς όρισες και στο δικό μου blog:)
ισχύει αυτό που λες!και είναι κάτι πολύ ευχάριστο γιατί η πολιτική λογοκρισία που υπάρχει στο Ισραήλ είναι αφόρητη. όπως επίσης και δημοσιογράφοι και συγγραφείς.σε επόμενη ανάρτησή μου θα αναφερθώ και σε αυτούς.
περιμένω τις εντυπώσεις σου.