Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2008

Μια δημοσιογράφος που έφυγε νωρίς...



7 Οκτωβρίου 2006.Η δημοσιογράφος Anna Politkovskaya βρίσκεται νεκρή στο ασανσέρ της πολυκατοικίας της με 4 σφαίρες στο κορμί της. Σύμφωνα με τον συντάκτη της εφημερίδας Novaya Gazeta στην οποία δούλευε,Dmitry Muratov, την ημέρα της δολοφονίας της, η Politkovskaya σχεδίαζε να καταθέσει μια εκτεταμένη ιστορία για τις πρακτικές βασανισμού που πιστεύεται ότι χρησιμοποιούνταν από τις Τσετσενικές αρχές. Ο Muratov επίσης ανέφερε ότι αυτοί που κατηγορούνταν στην ιστορία για την πρακτική βασανιστηρίων ανήκουν σε σώματα ασφαλείας πιστά στον φιλομοσχοβίτη πρωθυπουργό της Τσετσενίας Ramzan Kadyrov.
H Anna Politkovskaya έγινε γνωστή κυρίως για τισ ανταποκρίσεις της από την Τσετσενία. Είχε ασχοληθεί πολύ με τον πόλεμο στην Τσετσενία και την πολιτική της ρωσικής κυβέρνησης σε σχέση με το θέμα αυτό. Συνάντησε Τσετσένους οι οποίοι της αποκάλυψαν βασανιστήρια που υπέστησαν από τις τσετσενικές αρχές. Έγραψε 2 βιβλία για την κατάσταση που επικρατούσε στην Τσετσενία : "A Dirty War: A Russian Reporter in Chechnya" και "A Small Corner of Hell: Dispatches from Chechnya", στα οποία περιγράφει τον άγριο αυτό πόλεμο, κατά τον οποίο πολλοί αθώοι Τσετσένοι βασανίστηκαν και εκτελέστηκαν τόσο από τις αρχές ασφαλείας της Τσετσενίας όσο και από τις ρωσικές δυνάμεις. Η Politkovskaya ήταν στο πλευρό του τσετσενικού λαού. Καταδίκαζε την πολιτική του Putin και μέσα από το βιβλίο της "Putin's Russia: Life in a Failing Democracy" κατηγόρησε την κυβέρνηση του για καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην περιοχή. Επίσης,καταδίκαζε και την διακυβέρνηση του Τσετσένου Πρωθυπουργού Ramzan Kadyrov για βιαιοπραγίες εις βάρος του τσετσενικού λαού.
Το 2001, όταν βρισκόταν στην Τσετσενία συνελήφθη από τις Ρωσικές στρατιωτικές αρχές και υπέστη ψυχολογικά βασανιστήρια. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της κρίσης στο Μπεσλάν το 2004, έπεσε θύμα δηλητηρίασης, αφότου ήπιε τσάι σε μια πτήση της γραμμής, καθώς πήγαινε στο Μπεσλάν για να βοηθήσει στις διαπραγματεύσεις.Τελικά δεν κατάφερε να πάει στην περιοχή. Παρ' όλα αυτά επιβίωσε και συνέχισε το έργο της,μέχρι την ημέρα της δολοφονίας της.
Στις 17 Νοεμβρίου 2008 ξεκίνησε η εκδίκαση της υπόθεσης της δολοφονίας της δημοσιογράφου, η οποία με αρχική απόφαση του δικαστή θα γινόταν κεκλεισμένων των θυρών. Στη συνέχεια αυτή η απόφαση άλλαξε και το δικαστήριο απεφάνθη ότι η δίκη θα είναι ανοιχτή και θα καλυφθεί κανονικά από τα ΜΜΕ. Δυστυχώς ,όμως, ο δικαστής ,επικαλούμενος τους φόβους των ενόρκων για την ασφάλειά τους –κι ενώ είχαν προηγηθεί διαμαρτυρίες της ρωσικής εισαγγελίας για τους κινδύνους που εγκυμονεί η έκθεση στα ΜΜΕ κρατικών μυστικών– ανέτρεψε την αρχική του απόφαση, γεγονός που σύμφωνα με τους δικηγόρους της οικογένειας του θύματος όσο και των κατηγορουμένων απειλεί να αμαυρώσει την εικόνα της Ρωσίας στο εξωτερικό.
Αυτά συμβαίνουν στη σημερινή Ρωσία, η οποία σύμφωνα με την κατάταξη της Επιτροπής Προστασίας των Δημοσιογράφων, είναι η τρίτη πιο επικίνδυνη χώρα στον κόσμο για το εν λόγω επάγγελμα, μετά το Ιράκ και την Αλγερία. Από το 1992 έχουν σκοτωθεί στη Ρωσία 49 δημοσιογράφοι.

Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2008

Οι "άγιοι" των Εξαρχείων

Προχθές με συνεπήρε η εκπομπή του Θεοδωράκη "Πρωταγωνιστές".Το θέμα ενδιαφέρον....Αλλά κάποιος θα έλεγε ότι πιο πολύ αυτά είναι ενδιαφέροντα για ανθρώπους μεγαλύτερης ηλικίας που τα έζησαν,όπως ο μπαμπάς μου...Κι όμως, πιστεύω ότι τέτοιοι άνθρωποι όπως η Κατερίνα Γώγου, ο Νικόλας Άσιμος και ο Παύλος Σιδηρόπουλος ενδιαφέρουν τους νέους ανθρώπους...Τους γοητεύουν,όπως γοήτεψαν και τους νέους της γενιάς τους...Γιατί όμως να τους γοήτευαν τόσο πολύ;Γιατί να εξακολουθούν να γοητεύουν και να είναι επίκαιροι;
Και οι τρείς ήταν διαφορετικοί χαρακτήρες και έζησαν διαφορετικά,όμως είχαν ένα σημαντικό κοινό σημείο.Την αμφισβήτηση.Δεν συμβιβάζονταν.Ήταν και οι τρεις δημιουργικοί και μέσα από τη δημιουργικότητά τους εξέφραζαν και την αμφισβήτησή τους.Μια αμφισβήτηση που τους οδήγησε σε ένα μοναχικό δρόμο και δύσκολο...Είχαν πάθος και ήταν ασυμβίβαστοι.Μπορεί να ήταν πολύ νέοι για να πεθάνουν αλλά ήταν και πολύ παθιασμένοι για να συμβιβαστούν με τη ζωή....Η δημιουργικότητα τους τους οδήγησε σε αδιέξοδο; το πάθος τους; ή το ασυμβίβαστο της υπαρξής τους; ο τρόπος με τον οποίο επέλεξαν να ζήσουν; ποιός ξέρει;
για μένα είναι άνθρωποι οι οποίοι προσπαθώντας να βρουν το νόημα της ζωής βρέθηκαν σε αδιέξοδο,καθώς η φύση τους ήταν τόσο ελεύθερη που δεν μπορούσαν να περιορίσουν τη σκέψη τους και συνεπώς να περιορίσουν τον ίδιο τους τον εαυτό.Δεν μπορούσαν να ενταχθούν σε έναν κόσμο, ο οποίος τους κατέκρινε για κάποιες επιλογές τους ή τους έπνιγε.Ήταν επαναστατημένες ψυχές.

"Τα 4 σημεία του ορίζοντα
ντυμένα τράπεζες πιλότοι νοσοκόμοι μαρξιστές
μας κυνηγάνε. Πρέπει να πάρω τηλέφωνο.
Ποιό είναι το νούμερο....
Πού να σταθώ για μια ανάσα μόνο.
Από παντού μας την έχουν στημένη.
Οι αστυνόμοι παγιδευμένοι απ'το περίστροφο
οι γυναίκες απ'το φύλο τους
η δικαιοσύνη απ'τους νόμους
οι οργανώσεις απ'τις φράξιες
οι γιατροί απ'τα ηλεκτροσόκ.
Ναι. Να πάμε στο Ίλιον το βράδυ.
Οι ήρωες εκεί έχουνε κόκκινα μάγουλα
και πάντα νικάνε στο τέλος."
Κατερίνα Γώγου "Τρια κλικ αριστερά"

Αυτή η αίσθηση της φυλακής και του περιορισμού, αυτή η αίσθηση του να βομβαρδίζεσαι από παντού χωρίς να σε αφήνουν να πάρεις ανάσα έκανε αυτούς τους ανθρώπους να ζήσουν τόσο αντισυμβατικά. Τους έκανε να αμφισβητήσουν την ίδια τη ζωή....
Κάποιοι μπορεί να πουν ότι θεοποιούνται ή αγιοποιούνται από πολλούς.Εγώ δεν τους θεοποιώ, ούτε τους αγιοποιώ.Αντίθετα, πιστεύω ότι ήταν άνθρωποι με πάθη που ζήσαν πολύ περισσότερο από άλλους τον πόνο και την χαρά της ζωής. Δεν μπορούσαν απλώς να κάνουν ό,τι κανουν οι άλλοι και να συνεχίσουν σαν να μην συμβαίνει τίποτα. Ό,τι τους απασχολούσε δεν δίσταζαν να το λένε, χωρίς να λαμβάνουν υπόψιν τους τη γνώμη των άλλων. Ξέσπαγαν και αυτό το εξέφραζαν μέσα από την τέχνη τους....

"Μια μέρα στην Αθήνα
μπούχτισα απ' τη ρουτίνα
φιλάω τη γριά μου
κι απλώνω τα φτερά μου
κι όπου γουστάρω πάω
και τρέχει ο άνεμος μπροστά
τον ήλιο ακολουθάω
κι ο μήνας έχει εννιά

Κι οργώνοντας τους δρόμους
ακούω χιλιάδες νόμους
μα εγώ όμως προχωράω
και πίσω δεν κοιτάω
κι όπου γουστάρω πάω
και τρέχει ο άνεμος μπροστά
τον ήλιο ακολουθάω κι ο μήνας έχει εννιά"

Παύλος Σιδηρόπουλος "Ξέσπασμα"

"όπου γουστάρω πάω"....αυτή είναι μια φράση που νομίζω ότι χαρακτηρίζει τη ζωή τους...πάντα έκαναν αυτό που γούσταραν ή αν δεν το γούσταραν τουλάχιστον δεν τους ένοιαζε τι θα πουν οι άλλοι.

"Το δίκιο μας εμπρός να βγάλουμε στους δρόμους
Μπουρλότο και φωτιά σε κράτος κι αστυνόμους
Τον ξέρουμε καλά της γης μας τον αφέντη
Μας έμαθε πολλά το αίμα του Νοέμβρη.

Δε πα να μας χτυπάν με όλμους και κανόνια
Δεν πα να μας χαλάν τα πιο όμορφά μας χρόνια
Θα βάλουμε μπροστά τη μαύρη και την κόκκινη σημαία
Για μας, για μια ζωή πιο λεύτερη πιο νέα.

"Πάνω στα ματωμένα πουκάμισα των σκοτωμένων
Εμείς καθόμασταν τα βράδια
Και ζωγραφίζαμε σκηνές απ’ την αυριανή ευτυχία του κόσμου."

Έτσι γεννήθηκαν οι σημαίες μας.

Θα βάλουμε μπροστά τη μαύρη και την κόκκινη σημαία
Μ’ αγώνα η λευτεριά μας είναι αναγκαία."

Νικόλας Άσιμος "Δε πα να μας χτυπάν"

Αυτά τα λίγα για 3 ανθρώπους που πραγματικά θα ήθελα να τους γνωρίσω ή έστω να ζήσω λίγο στην εποχή τη δικιά τους, για να έβλεπα πώς θα τους αντιμετώπιζα... Με απάθεια και αδιαφορία ή θα μελετούσα το έργο τους; Καμιά φορά δεν εκτιμάς αυτά που έχεις... Μόνο όταν τα χάσεις καταλαβαίνεις τελικά την αξία τους και τα εκτιμάς... Άραγε έπρεπε να φύγουν από τη ζωή για να εκτιμήσουμε την σκέψη τους και το ιδιαίτερο επαναστατικό τους πνεύμα;;;

Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2008

Πάντα υπάρχει μια πρώτη φορα...


Εδώ και πολύ καιρό σκεφτόμουν για ένα blog, αλλα όλο από αναβολή σε αναβολή πήγαινε! Πάντα πίστευα ότι είναι σημαντικό να μοιράζεσαι τις σκέψεις σου,απλά σκεφτόμουν ποιος θα κάτσει να διαβάσει το δικό μου blog,υπάρχουν τόσα πολλά πλέον....είπα όμως να το δοκιμάσω!
Όπως μου λέει και ένας φίλος μου αν δεν δοκιμάσεις κάτι ποτέ δεν θα καταλάβεις άν άξιζε τον κόπο ή όχι...οπότε είπα να ακολούθήσω τη συμβουλή του (βέβαια θα έπρεπε να είχα κάνει κι άλλα πολλά αν ακολουθούσα πάντα τη συμβουλή του, τουλάχιστον είναι μια αρχή!) και να το κάνω.
Έτσι κι αλλιώς πάντα υπάρχει μια πρώτη φορά....

"Όλα τα ζούμε αμέσως για πρώτη φορά και χωρίς προετοιμασία. Είναι σαν να έμπαινε ένας ηθοποιός στη σκηνή χωρίς ποτέ άλλοτε να έχει κάνει μία πρόβα. Αλλά τι μπορεί να αξίζει η ζωή αν η πρώτη πρόβα της ζωής δεν είνα παρά η ίδια η ζωή;"
Μίλαν Κούντερα "Η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι"